مقالات

ریخته گری گریز از مرکز

یکی از مهم‌ترین روش‌هایی که برای ریخته گری وجود دارد، ریخته گری گریز از مرکز یا Centrifugal casting است. در این روش با استفاده از دستگاه‌های مخصوص، ماده مذاب به‌سرعت چرخیده و شکل استوانه‌ای به خود می‌گیرد. دلیل این موضوع وجود نیروی گریز از مرکز است. 

فروردین 8, 1403
ریخته گری گریز از مرکز

سهند آذرین: ارائه دهنده خدمات ریخته گری گریز از مرکز

جهت دریافت مشاوره تماس بگیرید.

اگر به‌دنبال این هستید که قطعات مختلفی را به این روش تولید کنید، شرکت سهندآذرین از بهترین ابزارها برای این کار کمک می‌گیرد. می‌توانید سفارش‌های خود را به شرکت ما ارائه ‌داده و در سریع‌ترین زمان ممکن و با بالاترین کیفیت تحویل بگیرید.

ریخته گری گریز از مرکز

بهترین روشی که می‌توانید به کمک آن قطعات استوانه‌ای و دایره‌شکل را تولید کنید، ریخته گری به روش گریز از مرکز است. این روش را به نام ریخته گری سانتریفیوژ نیز می‌شناسند. در این روش فوق‌العاده می‌توانید با سرعت بالا قطعات را به‌شکل استوانه‌ای در بیاورید.

تاریخچه ریخته گری گریز از مرکز

تاریخچه ریخته گری به روش گریز از مرکز به سال 1809 بر‌می‌گردد. در این سال آنتونی ایکارد با انجام تحقیقات مختلف، طرح استفاده از این روش را ارائه ‌داد که در حدود 10 سال بعد اجرایی شد. زادگاه این روش کشور انگلستان بوده و و امروز برای تولید لوله‌های چدنی استفاده می‌شود.

مزایای ریخته گری گریز از مرکز

دلایل مختلفی وجود دارند که موجب استفاده از این روش در انواع کارگاه ریخته گری شده‌اند. از مهم‌ترین این دلایل باید به مزایای این روش فوق‌العاده کاربردی اشاره کرد. ریخته گری به روش گریز از مرکز مزایایی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد دقت بسیار بالا برای ابعاد مختلف
  • تولید تعداد قابل توجهی از قطعات استوانه‌ای شکل
  • عدم نیاز به استفاده از ماهیچه گذاری و ایجاد راهگاه جهت ریخته گری
  • خواص مکانیکی عالی با مقاومت بالا در برابر خوردگی
  • کنترل ساده و سریع

معایب ریخته گری گریز از مرکز

موضوع دیگری که دررابطه‌با ریخته گری به روش گریز از مرکز یا همان ریخته گری سانتریفیوژ وجود دارد این است که این روش معایبی را نیز درون خود دارد. این معایب را باید در کنار مزایا بررسی کنید تا با وجوه مختلف این روش آشنایی داشته باشید. از مهم‌ترین این معایب باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • در این روش قابلیت تولید قطعات هندسی با اشکال پیچیده را ندارید.
  • مصرف انرژی این روش بالا است.
  • امکان وجود ترک یا جدایش در نواحی مختلف قطعه وجود دارد.
  • برای استفاده از دستگاه همیشه باید آن را روغن کاری کنید.

مواد مورد نیاز برای ریخته گری گریز از مرکز

برای اینکه بتوانید ریخته گری به روش گریز از مرکز را انجام دهید، می‌توانید از مواد گوناگونی بهره ببرید. این مواد تنوع بالایی داشته و در صنایع مختلفی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع هر ماده‌ای که قابلیت ذوب و قالب‌گیری داشته باشد، قابلیت استفاده در این روش را دارد. از مهم‌ترین این مواد باید موارد زیر را بررسی کنیم:

  • انواع چدن
  • فولادهای ضدزنگ
  • انواع آلیاژهای فلز آلومینیوم
  • مس
  • نیکل
  • شیشه
  • منیزیوم
  • بتن
  • پلاستیک

عوامل موثر در ریخته گری گریز از مرکز

درصورتی‌که به‌دنبال استفاده از روش ریخته گری به روش گریز از مرکز هستید باید این موضوع را در نظر داشته باشید که چه عواملی در آن تاثیر دارد. موارد گوناگونی وجود دارند که باید برای ریخته گری سانتریفیوژ بررسی کنید. از مهم‌ترین این عوامل باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرعت بارریزی بسیار مهم بوده و می‌تواند کیفیت قطعه تولیدشده را تحت‌تاثیر خود قرار دهد.
  • باید برای این کار دمای بارریزی مناسبی تنظیم شود. درصورت بالا بودن دما، ماده ذوب‌شده به‌خوبی شکل نخواهد گرفت.
  • برای ریخته گری در این روش باید قالب نیز از دمای مناسبی برخوردار باشد. افزایش بیش ‌از اندازه دمای قالب موجب انبساط حرارتی آن خواهد شد.

انواع ریخته گری گریز از مرکز

بسیاری از افراد به این نکته تسلط نداشته و نمی‌دانند که Centrifugal casting چه روش‌هایی درون خود جای داده است. باید گفت که انواع مختلفی از ریخته گری سانتریفیوژ وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها باید موارد زیر را بررسی کنیم:

ریخته گری گریز از مرکز واقعی

یکی از روش‌های ریخته گری به روش گریز از مرکز، ریخته گری سانتریفیوژ واقعی یا True Centrifugal Casting است. این روش همان نوع معمولی ریخته گری بوده و فرایندی است که اساس کار آن ساده است. در این روش قالب چرخیده و با ایجاد فشار قالب توجه قطعه را شکل می‌دهد.

ریخته گری گریز از مرکز افقی

روشی دیگری که برای ریخته گری به روش گریز از مرکز وجود دارد روش Horizontal Centrifugal Casting یا ریخته گری افقی است. این روش بسیار مقرون‌به‌صرفه بوده و کاربرد آن برای تولید اجزای لوله‌کشی و تاسیسات است. قادر هستید قطعات استوانه‌ای با طول زیاد را به کمک این روش تولید کنید.

ریخته گری گریز از مرکز عمودی

روش Vertical Centrifugal Casting یا ریخته گری عمودی، روشی دیگری است که برای Centrifugal casting استفاده می‌شود. برخی از قطعات هستند که به‌شکل عمودی بوده و در انتهای خود دارای برآمدگی یا فرورفتگی هستند. این قطعات به کمک این روش تولید می‌شوند.

ریخته گری نیمه گریز از مرکز

Semi Centrifugal Casting یا ریخته گری نیمه گریز از مرکز روشی مقرون‌به‌صرفه و کاربردی است که در قالب آن حفراتی وجود دارند. مذاب با نفوذ در آن‌ها شکل پیچیده‌تری گرفته و سرعت چرخش قالب در آن نسبت به روش‌های دیگر کمتر است.

ریخته گری گریز از مرکز اسمی

در آخر نیز، روش ریخته گری گریز از مرکز اسمی را داریم که با نام Centrifugal Spin Casting نیز شناخته می‌شود. این روش خواص قطعه نهایی را بسته به فاصله قالب‌ها از یکدیگر تغییر می‌دهد. در این روش از نیروی گریز از مرکز به جهت رساندن ماده مذاب از مخزن مرکزی به قالب‌های جداگانه بهره می‌گیرند.

سخن پایانی

یکی از بهترین روش‌ها برای تولید قطعات استوانه‌ای یا متقارن، بهره‌گیری از ریخته گری گریز از مرکز است. این روش فوق‌العاده کاربردی با نام ریخته گری سانتریفیوژ نیز شناخته می‌شود. بهره‌گیری از این روش بسیار کاربردی بوده و در پروژه‌های گوناگون از آن استفاده می‌کنند. انواع مختلفی از این نوع ریخته گری وجود دارند که تمامی آن‌ها را در این مقاله باهم بررسی کردیم.

اگر به‌دنبال ساخت قطعات فلزی مختلف با استفاده از این روش هستید پیشنهاد می‌شود که سفارش‌های خود را به شرکت سهندآذرین بسپارید. ما در این شرکت با کمک بهترین دستگاه‌ها و مواد اولیه، قطعاتی باکیفیت برای شما تولید می‌کنیم تا نیاز‌های بازار را برطرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

محصولات

مقالات و اخبار

4.9/5 :14 رای
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.