مرداد 28, 1403

ریخته گری قطعات سفارشی

ریخته گری قطعات سفارشی، اینکه در کارگاه‌های ریخته‌گری چه می‌گذرد و چطور یک قطعه دقیقا شبیه به سفارش مشتری تولید می‌شود، موضوعی است که در این مطلب به آن پرداخته‌ایم. ریخته گری روشی با قدمت ۷هزار ساله است که با مواد مختلفی همچون آلیاژ فلزات و در قالب‌های مخصوصی، قطعاتی را خلق می‌کند که در صنایع مختلف برای تجهیز خط تولید یا ساخت محصولات صنعتی کاربرد ویژه‌ای دارند. 
ریخته گری قطعات سفارشی
فهرست محتوا

سهند آذرین: ارائه دهنده خدمات ریخته‌ گری قطعات سفارشی


جهت دریافت مشاوره تماس بگیرید.

 

ریخته گری قطعات سفارشی

ریخته گری را می‌توان از رایج‌ترین روش‌های تولید قطعات مختلف در صنایع متعدد ازجمله حمل‌ونقل دانست. در کارگاه‌های ریخته گری می‌توان قطعات پیچیده و حفره‌دار را از چند اونس مانند یک زیپ گرفته تا چند تن تولید کرد.

ماده ریخته گری بنابر نوع، کاربرد و اهمیت قطعه نهایی می‌تواند آلیاژی از فلزات، پلاستیک و حتی آپوکسی باشد. کاربرد این روش بیشتر برای قطعاتی است که حفره‌دار هستند یا ساخت آن‌ها پیچیدگی خاصی نیاز دارد یا اینکه به‌جای اتصال چند جزء برای تولید قطعه نهایی می‌توان یک‌باره قطعه سفارشی را در قالب‌های ازپیش‌‌طراحی‌شده تولید کرد.

در کارگاه‌های ریخته گری تعیین مواد اولیه، نوع قالب و جنس آن، دمای انجماد و دیگر اقدامات باید توسط مهندسین و کارشناسان ماهری انجام شود که دانش بسیار بالایی از خصوصیات مکانیکی و شیمیایی مواد و آلیاژهای مختلف دارند.

فرایند تولید ریخته گری قطعات سفارشی

برای تولید قطعات سفارشی به روش ریخته ‌گری یک فرآیند یا روند کلی باید پیموده شود. اما اینکه در هر مرحله از تولید، مواد، فعالیت‌ها و حتی درجه حرارت یا انجماد چقدر باید باشد، بستگی به نوع قالب، نوع مواد ریخته گری و استحکام قطعه نهایی دارد. به‌طور کلی فرآیند ریخته گری قطعات سفارشی به شرح زیر است:

  • مدل‌سازی: در این مرحله قالب‌ها و قطعه به کمک نرم‌افزارهای تخصصی طراحی می‌شوند تا مدل فیزیکی نهایی را تولید کنند.
  • ساخت ماهیچه: برای سطوح داخلی قطعه لازم است ماهیچه‌هایی طراحی و ساخته شود.
  • ساخت قالب: در ریخته گری قطعات سفارشی باید قالب مد نظر طبق مستندات و الگوی طراحی‌شده از مواد مختلفی مانند چوب، ماسه، فولاد و دیگر مواد کاربردی در کارگاه‌های ریخته گری ساخته شود.
  • ذوب‌کردن مواد ریخته ‌گری و پرکردن قالب‌ها: مواد ریخته گری در دمای بالایی ذوب می‌شوند و قالب‌ها با بوته یا ابزارهای دیگر با مواد مذاب پر می‌شوند.
  • انجماد: پس‌از پرکردن قالب، حال نوبت فرآیند انجماد برای شکل‌گیری مواد مذاب است. دمای انجماد بسته به جنس قالب یا مواد داخلی تعیین می‌شود.
  • جداسازی قالب‌ها از مواد: پس‌از شکل‌گیری کامل، نوبت جداکردن قالب از مواد داخلی است.
  • پرداخت قطعه ساخته‌شده: قطعه‌ای که در این مرحله تولید می‌شود باید با روش‌هایی مانند برش‌کاری، سنگ‌زنی و سندبلاست به قطعه سفارشی شبیه شود.

برای انتخاب قالب در ریخته گری قطعات سفارشی، می‌توان از انواع یک‌بار مصرف مانند قالب‌های ماسه‌ای یا انواع دائمی مانند قالب‌های فلزی استفاده کرد. البته به‌جز قالب، نوع ریختن مواد مذاب و انتخاب مواد ریخته گری نیز باید به‌درستی انجام شود تا در نهایت محصولی با کیفیت حداکثری و کاملا مطابق با سفارش مشتری ساخته شود‌.

انتخاب ماده معمولا به معیارهایی مانند بودجه مشتری، حجم تولید، استحکام مورد نیاز برای قطعه، سرعت انجماد، دمای ذوب، مقاومت در برابر سایش و فرسودگی و وزن آن توجه می‌شود.

شاید از خودتان بپرسید اگر قالب طبق الگوی نرم‌افزاری ساخته شده است، چه نیازی به پرداخت قطعه نهایی وجود دارد. باید بدانید که برای قطعات مانند چرخ‌دنده در قسمت‌های مختلفی مانند لبه‌ها یا نقاط زاویه‌دار باید در برابر سایش مقاوم‌تر شوند. برخی دیگر سطوح صوف و صیقلی‌تری نیاز دارند. پس، پرداخت جزئی از روند ریخته گری و تکمیل‌کننده فرآیند تولید قطعات سفارشی است.

ریخته گری قطعات سفارشی

سفارش و ساخت قطعات فلزی سفارشی

اگر قصد سفارش قطعات ریخته گری را دارید، باید بدانید که در کارگاه‌های ریخته گری قطعات سفارشی، ساخت هر قطعه‌ باید طبق چارچوب‌ها و توافق‌نظرهایی بین مشتری و سازنده انجام شود. جهت تولید قطعاتی مطابق با سفارش مشتری لازم است نکاتی رعایت و در نظرگرفته شوند که عبارت‌اند از:

  • قبل‌از تولید نهایی، باید ابعاد، وزن، تعداد حفره‌ها و زاویه‌های قطعه اصلی به‌درستی مشخص و اندازه‌گیری شود‌.
  • نرم‌افزارهای مهندسی برای پیش‌بینی رفتار دقیق مواد ریخته گری و طراحی اصولی آن‌ها به سازندگان کمک می‌کنند تا درک بهتری از قطعه، مواد انتخابی و نحوه ساخت قالب آن داشته باشند.
  • ریخته گری قطعات سفارشی شامل هزینه‌های پرداخت، تمیزکاری و پوشش‌دهی نیز می‌شود. پس، همیشه مشتری و سازنده باید این هزینه‌ها را در قرارداد اصلی لحاظ کنند.
  • بهتر است به‌عنوان سفارش‌دهنده، انتخاب نوع مواد ریخته گری را به تجربه و دانش تولیدکننده واگذار کنید، چراکه آن‌ها به خوبی خواص مکانیکی و شیمیایی مواد و کاربرد هر کدام را می‌شناسند.
  • تعیین تعداد قطعه و حجم تولید علاوه‌بر مدیریت زمان در هزینه نهایی هم نقش دارد. سفارش‌هایی با تعداد بالا، به‌صرفه‌تر هستند.

سهند آذرین تولید کننده قطعات سفارشی در تبریز

کارگاه سهند آذرین تبریز، تولیدکننده قطعات ریخته گری سفارشی و ارائه‌دهنده خدمات متنوعی در این زمینه است. در این کارگاه ریخته گری قطعات بر اساس سفارش مشتری ساخته می‌شود.

مشتریان ما در این واحد تولیدی، کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ یا سازندگان تجهیزات و حتی وسایل نقلیه‌ای هستند که با اعتماد به گروه تولید سهند آذرین، قطعاتی باکیفیت و با طول عمر بالا را تحویل گرفته‌اند.

در واقع کیفیت بالا و دقت فوق‌العاده در تولید، تنوع در خدمات ریخته گری، سرعت تولید بالا و تحویل به‌موقع قطعات و مشاوره فنی را می‌توان از مزایای کارگاه ریخته گری سهند آذرین به‌شمار آورد. در این گروه تولیدی قطعات ساخته‌شده نه‌تنها ظاهری بهینه، بلکه مقاومت و استحکام قابل قبولی دارند.

جمع‌بندی

ریخته گری قطعات سفارشی یکی از روش‌های تولید انواع قطعات مکانیکی یا اجزای تجهیزات صنعتی است. در این روش مواد ریخته گری که بنابر دانش کارشناسان تعیین شده‌، درون قالب‌هایی از ماسه یا فلزات ریخته می‌شود. بعداز انجماد و جداسازی از قالب و پرداخت قطعه، کار تولید به اتمام می‌رسد.

در فرایند ریخته گری آن‌چه که باعث ساخت محصولاتی بهینه و باکیفیت می‌شود، دانش و مهارت کارگرانی خبره و کاربلد همراه با تجهیزات مدرن و تکنولوژی‌های پیشرفته است.

در گروه تولیدی سهند آذرین از زمان سفارش تا ساخت قطعاتی باکیفیت و مطابق با نیاز مشتری، کارشناسان تیم همواره درحال نظارت کیفی بر روند تولید و بررسی دمای ذوب، انجماد، خلوص مواد و کیفیت نهایی هستند.

 

4.8/5 :9 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات و اخبار

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.