اردیبهشت 17, 1403

ریخته گری مدرن

ریخته گری مدرن به روش‌ها و تجهیزات نوینی اشاره دارد که درحال‌حاضر برای ذوب و شکل‌دادن به فلزات مورد استفاده قرار می‌گیرند و روند انجام کار را سرعت می‌بخشند. ساخت قطعات فلزی ازطریق فرآیندهای مختلف را ریخته‌گری می‌گویند که در این کار، فلز ذوب‌شده را درون قالب آماده‌ای می‌ریزند تا بعداز سردشدن در دمای محیط، به‌شکل یک قطعه فلزی جامد در آید.
ریخته گری مدرن

سهند آذرین: ارائه دهنده خدمات ریخته‌ گری مدرن

 


جهت دریافت مشاوره تماس بگیرید.

 

انواع ریخته گری مدرن

باید گفت که به‌طور کلی ریخته‌گری یکی از قدیمی‌ترین فعالیت‌های صنعتی بشر به‌شمار می‌رود که با گذشت زمان و پیشرفت‌هایی که در این زمینه ایجاد شده به‌شکل مدرن و امروزی قابل اجرا است.

مسئله‌ای که در ریخته‌گری مدرن اهمیت زیادی دارد، ارائه روش‌های گوناگونی برای شکل‌دادن به آلیاژهای چدن، آلومینیوم و فولاد است که بهترین کارایی را در صنایع داشته باشد.

با توجه به اینکه درحال‌حاضر تجهیرات و فناوری‌های جدیدی در حوزه قالب‌گیری به‌کار گرفته می‌شود، این مورد یکی از عواملی به‌شمار می‌رود که در ایجاد روش‌های متنوع و متفاوت ریخته‌گری تاثیرگذار است.

برای دسته‌بندی انواع ریخته‌گری باید به مشخصه‌های خاصی توجه کرد که یکی از این موارد مربوط به نوع قالب‌های مورد استفاده برای این منظور است که به‌صورت یک‌بار مصرف یا دائمی به‌کار می‌روند.

درضمن متناسب با نوع ماده سازنده برای قالب‌های ریخته‌گری نیز امکان تقسیم‌بندی آن‌ها وجود دارد که بر همین اساس می‌توان به مدل‌های همچون ماسه‌ای، گچی یا مومی اشاره کرد.

دیگر انواع ریخته‌گری که کاربرد زیادی در این حوزه دارد و مزایای زیادی را در روند ساخت قطعات فلزی ایجاد می‌کند شامل تحت فشار و دقیق است که هرکدام از آن‌ها نیاز به شرایط خاصی دارند.

ویژگی ریخته گری مدرن

درحال‌حاضر بسیاری از وسایل و ابزارهایی که در خانه یا صنعت استفاده می‌شوند نیازمند به‌کارگیری قطعات فلزی مختلفی هستند که با استفاده از فرایند ریخته‌گری ساخته شده‌اند.

ویژگی مهمی که می‌توان برای ریخته‌گری مدرن در مقایسه با فرایند سنتی در نظر گرفت مربوط به این است که قطعات تولیدشده علاوه‌بر ظرافت و دقت بالا، دارای استحکام بسیار خوبی هستند.

برای طراحی یک قطعه در فرایندهای مدرن سعی بر این است تا از نرم‌افزارهای کامپیوتری برای شبیه‌سازی استفاده شود که به ایجاد نوآوری و بالابردن کارایی این قطعات منجر می‌شود.

برخی از قطعات ریخته‌گری باید سبک‌وزن و درعین حال بادوام باشند که با استفاده از روش‌های مدرن و امروزی دستیابی به این هدف خیلی راحت‌تر می‌شود و می‌توان قطعات کارآمدی تولید کرد.

روش های ریخته گری مدرن

برای ساخت قطعات فلزی معمولا از روش‌های مختلفی برای ریخته‌گری استفاده می‌شود که هرکدام نیاز به شرایط و مراحل ویژه‌ای دارد که شامل موارد زیر هستند:

  • تحت فشار: یکی از سریع‌ترین روش‌های ریخته‌گری با عنوان تحت فشار معروف است که برای انجام این کار مواد مذاب به داخل قالب تزریق می‌شود که در این حالت قطعات تولیدشده، محکم و بدون حفره درونی هستند.
  • ماسه‌ای: برای قالب‌گیری در این نوع ریخته‌گری از ماسه استفاده می‌کنند که نسبت این ماده با توجه به به نوع، اندازه قطعه مورد نظر و روش تر یا خشک اندازه‌گیری می‌شود.
  • دقیق: برای اجرای این روش معمولا از الگوسازی با استفاده از موم کمک می‌گیرند که همراه با حرارت‌دهی به فضای خالی، انتقال مواد مذاب به داخل قالب انجام می‌شود. این روش بیشتر برای ساخت قطعاتی با دقت ابعادی بالا به‌کار می‌رود.
  • قالب گچی: در این روش ریخته‌گری، قالب‌های استفاده‌شده از جنس گچ و برخی دیگر از افزودنی‌ها هستند که برای تولید قطعات مکانیکی کاربرد زیادی دارد.
  • پیوسته: زمانی که مواد اولیه مورد استفاده برای ساخت قطعات شامل آلومینیوم، مس، چدن، برنج یا فولاد باشد، روش ریخته‌گری پیوسته بیشترین کاربرد را دارد.

ریخته گری مدرن چگونه انجام می شود؟

تمامی روش‌های ریخته‌گری با انتقال فلز مذاب به قالب آغاز می‌شود که امکان دارد جنس و ساختار این قالب‌ها با یکدیگر تفاوت‌هایی داشته باشند، در ادامه نیز باید فرایند سردشدن مواد انجام شود.

به‌طور کلی برای ریخته‌گری مدرن باید مراحلی همچون ساخت الگو، ماهیچه، قالب، ذوب‌کردن فلز، ریختن ماده مذاب، بازکردن قالب و پرداخت قطعه به‌صورت دقیق دنبال شود.

مراحل ریخته گری مدرن

باید این را در نظر داشته باشید که به‌کارگیری تمامی مراحل مورد نیاز برای اجرای فرایند ریخته‌گری از اهمیت بالایی برخودار است که به‌دنبال مکانیزه‌شدن این کار، سرعت و دقت نیز افزایش پیدا کرده و شامل موارد زیر است:

  • آماده‌سازی الگو: با استفاده از نرم‌افزارهای کاربردی، فرایند اولیه برای طراحی قالب‌های صنعتی و مدل‌سازی آن انجام می‌شود.
  • ساخت قالب: برای تولید قالب‌های یک‌بار مصرف به‌طور معمول از ماسه، گچ یا صدف سرامیکی استفاده می‌شود و درصورت استفاده از الگوهای مومی یا پلاستیکی می‌توان آن‌ها را در کوره سوزاند.
  • انتخاب آلیاژ: باید متناسب با کاربرد قطعه‌ها در هر صنعتی از آلیاژهای مناسب استفاده کرد.
  • ذوب و ریختن: با اعمال حرارت مناسب، امکان ذوب‌کردن آلیاژ فراهم می‌شود تا بتوان آن را در قالب‌های مخصوص ریخت.
  • انجماد: در این مرحله، دمای قالب و مواد درون آن را کاهش می‌دهند.
  • پرداخت: انجام فرایندهایی همچون برش‌کاری، سنگ‌زنی و دیگر موارد برای جداکردن بخش‌های اضافی در آخرین مرحله از ریخته‌گری انجام می‌شود.

مزایای ریخته گری مدرن

باید گفت که در واقع مزایای ریخته‌گری مدرن در مقایسه با سایر روش‌های ساخت و تولید قطعات، باعث می‌شود تا این فرایند به‌طور معمول کاربرد زیادی داشته باشد که برخی از مهم‌ترین مزایا عبارت‌اند از:

  • ایجاد خواص مکانیکی بسیار مطلوب برای قطعات تولیدی
  • امکان ساخت قطعات فلزی پیچیده با صرف هزینه‌ای به‌صرفه
  • قابلیت تولید قطعات مورد نیاز با جزئیات دقیق
  • عدم‌تاثیر ابعاد قطعه مورد نظر در هنگام انجام فرآیند ریخته‌گری
  • ایجاد ساختار داخلی یکنواخت
  • عدم‌وجود محدودیت دررابطه‌با انتخاب مواد قابل استفاده

کاربرد ریخته گری مدرن در صنایع چی ست؟

تقریبا در تمامی صنایع از روش‌های ریخته‌گری مدرن برای تولید بسیاری از قطعات استفاده می‌شود که در همین راستا باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • تولید ماشین‌آلات سنگین در حوزه کشاورزی، معدن و راه‌سازی
  • ساخت تجهیزات کارخانه‌ای
  • قطعات مورد نیاز برای حمل‌ونقل
  • در صنایع نظامی برای ساخت ابزارهای متنوع
  • تولید لوازم خانگی
  • درزمینه ساخت لوازم هنری

جمع‌بندی

بالابردن مقاومت در برابر شرایط مختلف، ایجاد ابعاد دقیق و ساخت قطعات پیچیده از سری دلایلی است که باعث ایجاد ریخته گری مدرن شده که برای این منظور باید از تجهیزات و دستگاه‌های پیشرفته استفاده کرد.

برای اجرای این فرایند معمولا از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود که هرکدام نیاز به اجرای شرایط خاصی دارند و در مقایسه با دیگر روش‌های تولید قطعات، مزایای زیادی را در اختیار صنعت‌گران قرار می‌دهند.

4.2/5 :15 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

محصولات

مقالات و اخبار

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.