شهریور 3, 1403

ریخته گری قطعات ضد سایش

ریخته گری قطعات ضد سایش فرایندی است که برای تولید محصولات مقاوم و مستحکم در برابر ساییدگی به‌کار می‌رود. این عملیات با توجه به اهمیت استفاده از قطعات ضدسایش در صنایع مختلف، حساسیت زیادی دارد و باید به‌دقت انجام شود. برای ساخت ماشین‌آلات کشاورزی، تجهیزات استخراج معدن و خودروها باید قطعاتی را تولید کرد که توانایی مقاومت در برابر خوردگی و سایش توسط دیگر اجزا را داشته باشند که البته نحوه تولید آن‌ها مسئله‌ای اساسی است.
ریخته گری قطعات ضد سایش
فهرست محتوا

سهند آذرین: ارائه دهنده خدمات ریخته‌ گری قطعات ضد سایش


جهت دریافت مشاوره تماس بگیرید.

 

فرایند های ریخته گری قطعات ضد سایش

در تجهیزاتی مانند اجزای داخلی ماشین‌آلات سبک و سنگین که سایش مواد فولادی با شدت زیادی رخ می‌دهد، قطعات ریخته‌گری باید بالاترین مقاومت را در برابر سایش داشته باشند. این مورد برای ایجاد استحکام بیشتر در برابر تنش‌های دینامیکی که منجر به آسیب‌های زیادی می‌شود، بسیار حائز اهمیت است.

مهم‌ترین عامل در بهینه‌سازی عملکرد قطعات فولادی، نوع ترکیب شیمیایی و انتخاب عملیات حرارتی مناسب خواهد بود. باید به این مورد اشاره کرد که وجود عناصر کربن و کروم در ترکیب نهایی مواد اولیه، بیشترین تاثیر را بر تغییر چقرمگی آلیاژهای فولادی دارند.

زمانی که قرار است ریخته گری قطعات ضد سایش به‌منظور بالابردن مقاومت آلیاژ انجام شود، باید برای رسیدن به نتیجه ایده‌آل، تمامی مراحل مورد نیاز را با رعایت استانداردها و اصول مهم انجام داد که شامل موارد زیر هستند.

ساخت قالب اولیه برای قطعه ضدسایش

اولین مرحله برای ریخته‌گری، آماده‌کردن قالب مناسب برای ساخت قطعه مورد نظر است که می‌توان برای این منظور از روش‌های متنوعی استفاده کرد که با توجه به جنس قالب تعیین می‌شود و عبارت‌اند از:

  • ماسه‌ای: ریخته‌گری قطعات ضدسایش با استفاده از قالب ماسه‌ای روشی است که هزینه‌های عملیات را نسبت به دیگر فرآیندهای تولید فلز به‌طور قابل توجهی کاهش می‌دهد. این کار برای ساخت قطعات بزرگ کاربرد خوبی دارد.
  • پوسته‌ای: قالب‌هایی از جنس سرامیک و فلز نیز برای تولید قطعات ضدسایش استفاده می‌شود که به آن ریخته‌گری پوسته‌ای می‌گویند، این روش برای ساخت قطعات پیچیده گزینه بهتری است.
  • دقیق: برای اینکه دقت ابعادی قطعات ساخته‌شده افزایش پیدا کند، روشی نوین با نام ریخته‌گیری دقیق مورد استفاده قرار می‌گیرد که با کمک قالب گچی یا پارافینی قابل انجام است.

ذوب‌ کردن فلزات مورد نیاز برای ساخت قطعات ضدسایش

بعداز ریختن مواد اولیه خام درون کوره باید دمای دستگاه را با توجه به نوع آلیاژ مورد استفاده برای ساخت قطعات ضدسایش تنظیم کرد تا این مواد به‌خوبی ذوب شوند.

مسئله مهم دیگری که هنگام ذوب‌کردن مواد اولیه برای انجام ریخته گری قطعات ضد سایش باید مورد توجه قرار داد ضخامت قطعه است، چراکه تعیین میزان دمای دستگاه به این معیار هم بستگی دارد.

انتقال مواد ذوب‌شده به قالب

در زمان انتقال مواد اولیه ذوب‌شده به دورن قالب باید نهایت دقت و حساسیت را به‌خرج داد تا هیچ‌گونه مشکلی برای قطعه ریخته‌گری‌شده به‌وجود نیاید. به‌طور کلی اگر ایرادی در این کار وجود داشته باشد، شاهد ایجاد حفره‌ها و ناخالصی‌هایی در محصول نهایی خواهید بود.

سردشدن قطعات ضدسایش

به‌دنبال ریختن تمام مواد ذوب‌شده داخل قالب باید عملیات سردکردن به‌عنوان یکی از مراحل ضروری در ریخته گری قطعات ضد سایش، به‌آرامی انجام شود. شایان ذکر است که جلوگیری از ایجاد ترک‌خوردگی در حین سردشدن قطعه اهمیت زیادی دارد.

جداسازی قالب

گام دیگری که صنعت‌گران حوزه ساخت قطعات ضدسایش باید دنبال کنند، فرایند انجماد است که منجر به جداشدن قالب از قطعه می‌شود. فرایندهای مربوط به انجماد باید تحت‌کنترل دقیق قرار بگیرند تا قالب به‌درستی از جای خود خارج شود.

ریخته گری قطعات ضد سایش

انجام عملیات حرارتی

هرچند بعداز تمام‌شدن تمام مراحل مورد نظر برای ریخته‌گیری قطعات فولادی می‌توان انتظار داشت که قطعه در برابر ساییدگی از خود مقاومت نشان دهد اما سختی آن هنوز برای رسیدن به نتیجه مناسب و استفاده به‌عنوان یک محصول ضدسایش، پایین است.

بر همین اساس دیگر فرایند مهمی که در زمان ساخت قطعات ضدسایش باید انجام شود، عملیات حرارتی است که به‌صورت آنیل‌کاری، تمپرکردن و آب‌کاری به‌کار گرفته می‌شود. در چنین حالتی می‌توان به میزان سختی دلخواه دست پیدا کرد.

به‌دلیل اینکه افزایش سختی در ریخته گری قطعات ضد سایش مانع از اجرای برخی دیگر از فرایندها می‌شود، برای قطعاتی که نیاز به ماشین‌کاری دارند باید تا پیش‌از شروع عملیات حرارتی این کار را انجام داد.

تمیزکردن قطعات ضدسایش

درصورتی‌که قالب‌ها عاری از هرگونه ناخالصی باشند، مشکلی برای قطعه ایجاد نمی‌شود و در آخر تنها کافی‌است که قطعات ضدسایش را ازنظر وجود آلودگی سطحی بررسی کرد که این مورد مربوط به فرایند تمیزکاری است.

کنترل کیفیت قطعه ضدسایش

واحد کنترل کیفیت وظیفه دارد تا محصول نهایی را پس‌از ریخته گری قطعات ضد سایش ازنظر ابعاد و دیگر مشخصات فنی بررسی کند تا با تایید کیفیت قطعه بتوان آن را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار داد.

خدمات ریخته گری قطعات ضد سایش

زمانی که برای ساخت قطعات ضدسایش به صنعت‌گران این حوزه مراجعه می‌کنید خدمات متنوعی برای شما در نظر گرفته می‌شود که به‌طور کلی شامل موارد زیر هستند:

  • ساخت مدل اولیه با توجه به جزئیات خواسته‌شده برای ساخت قطعات ضدسایش
  • انجام تمام فرایندهای ریخته‌گری ضدسایش با استفاده از تجهیزات مناسب
  • کنترل کیفی محصولات، متناسب با استانداردهای ساخت

سفارش ساخت قطعات ضد سایش

اگر نیازمند استفاده از قطعات ضدسایش برای تکمیل تولیدات خود هستید، باید در هنگام سفارش این محصولات نکات خاصی را در نظر بگیرید که مهم‌ترین مورد مربوط به انتخاب شرکتی مطمئن است.

هر فرایندی که درراستای ساخت قطعات ضدسایش انجام می‌شود، نقشی تعیین‌کننده در کیفیت نهایی محصول دارد، به همین خاطر باید صنعت‌گرانی باتجربه و ماهر را برای این کار انتخاب کرد.

در هنگام ثبت سفارش، تمامی جزئیات مورد نظر شما با توجه به نوع محصول، میزان پیچیدگی و تناژ خواسته‌شده توسط مهندسین واحد فنی بررسی می‌شود تا بعداز انجام ارزیابی و تایید اطلاعات، فرایند ساخت شروع شود.

سهند آذرین ارائه دهنده خدمات ریخته گری قطعات ضد سایش

شرکت سهند آذرین نامی درخشان در صنعت ریخته‌ گری فلزات و ساخت قطعات ضدسایش است که تجربه و مهارت بالایی در این زمینه دارد، پس می‌توانید با اطمینان ما را برای تولید محصولات مورد نظر خود انتخاب کنید.

گروهی از مهندسان مجرب ما در شرکت سهند آذرین آماده هستند تا تمامی خدمات لازم برای ثبت سفارش و ساخت قطعات ضدسایش را با بهترین کیفیت در اختیار شما قرار دهند.

جمع‌بندی

ریخته گری قطعات ضد سایش که در چندین مرحله مختلف انجام می‌شود، به بالابردن میزان مقاومت و سختی محصولات تولیدشده کمک می‌کند تا در برابر تنش‌های بیرونی دچار خوردگی و ساییدگی نشوند.

استفاده از مواد اولیه باکیفیت و اجرای عملیات حرارتی از مهم‌ترین مواردی است که باید توسط صنعت‌گران این حوزه مورد توجه قرار گیرد. درصورتی‌که تمایل به سفارش چنین محصولاتی دارید، کارشناسان ما در سهند آذرین بهترین خدمات را در این زمینه ارائه می‌دهند.

4.5/5 :8 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات و اخبار

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.