مرداد 30, 1403

ریخته گری قطعات ماشین آلات

ریخته گری قطعات ماشین آلات شامل مراحل ساخت قطعه‌هایی می‌شود که به‌کمک آن‌ها می‌توان در صنعت خودروسازی فعالیت کرد. در این مقاله تصمیم گرفته‌ایم از انواع قطعات قابل استفاده در ماشین‌های سنگین بگوییم، فرآیند تولید این قطعه‌ها را به‌وسیله ریخته‌گری تشریح کنیم، اطلاعاتی در مورد نحوه ساخت بدنه اتومبیل‌ها ارائه دهیم.
ریخته گری قطعات ماشین آلات
فهرست محتوا

سهند آذرین: ارائه دهنده خدمات ریخته‌ گری قطعات ماشین آلات


جهت دریافت مشاوره تماس بگیرید.

 

ریخته گری قطعات ماشین آلات

استفاده از تکنیک ریخته‌گری برای ساخت قطعات ماشین شامل شکل دادن به فلز از طریق ذوب کردن آن می‌شود. در حقیقت در صنعت ریخته‌گری قالب‌های متفاوتی وجود دارد که درون آن‌ها را با فلز آب شده پر می‌کنند تا شکل بگیرند.

اگر در صنعت ساخت خودرو از ریخته‌گری استفاده نشود، هزینه‌ها به‌شدت افزایش پیدا می‌کند، چون شکل دادن به آهن، آلومینیوم، فولاد و مس آن هم در حالت‌هایی پیچیده کار آسانی نیست.

ابزارهای متنوعی در صنعت ریخته‌گری استفاده می‌شود که اگر بخواهیم به برخی از آن‌ها اشاره کنیم به فلاسک، بوته آهنگری، قالب، سوهان کنده‌کاری، انبر، کوره و الکترود گرافیتی می‌رسیم. دقت کنید که بدون وجود هریک از وسیله‌های معرفی شده، فرآیند شکل‌دهی به فلزات برای ساخت قطعات خودرو متوقف می‌شود.

انواع قطعات ماشین آلات

شاید بپرسید که برای ساخت خودرو نیاز به تولید چه قطعه‌هایی وجود دارد؟ در فهرست پایین با معرفی تک‌تک قطعه‌های ضروری هر ماشین به این سوال پاسخ داده‌ایم:

  • موتوری: میل لنگ، رینگ، یاتاقان، شاتون، پمپ های روغن، آب، باد، سه گوش، توربو شارژ، کمپرسور کولر، پروانه، ترموستات، میل سوپاپ، شاتون، سوزن انژکتور، بوش موتور، سرسیلندر، بلوک سیلندر ازجمله قطعاتی هستند که در زیرمجموعه بخش‌های موتوری یک خودرو قرار می‌گیرند.
  • زیربندی: این قطعه یک بخش بسیار مهم در دامپتراک و بکهولودر شناخته می‌شود. زیربندی شامل یک سری قطعات دیگر نیز است که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از رولیک، زنجیر کامل بولدوزر و تیغه.
  • انتقال قدرت: لوازم یدکی که در دسته قطعات قدرت خودرو قرار می‌گیرند، شامل صفحه گرافیت و آهنی، کرانویل، دنده خورشیدی و سیاره‌ای، انواع دینام، پمپ سوخت، سوئیچ و قطع کن و انواع سنسور می‌شود.
  • هیدرولیکی: انواع اورینگ و کیت‌ها، جک، فرمان، کاسه نمد و شیرهای سلکتور ازجمله مواردی هستند که در زیرمجموعه قطعات هیدرولیکی دسته‌بندی می‌شوند.

ریخته گری قطعات ماشین آلات

فرایند های تولید قطعات ماشین آلات

اگر می‌خواهید با ریخته گری قطعات ماشین آلات و فرآیند تولید این قطعه‌ها به‌صورت کامل آشنا شوید، باید بگوییم که این مراحل شامل 7 قدم مهم می‌شود که در فهرست پایین آن‌ها را عنوان کرده‌ایم:

  • کوره
  • قالب
  • ریختن
  • تخلیه
  • خنک‌سازی
  • تمیزکاری
  • حمل‌ونقل مواد

مرحله اول: کوره

کوره شامل 3 ابزار با نام‌های بوته، سیستم احتراق و رگلاتورها می‌شود که مورد اول در واقع ظرفی نسوز است که می‌تواند در برابر دماهای بالا مقاومت کند و منجر به ذوب فلزات شود؛ دومی از مشعل‌های تشکیل می‌شود که فرآیند احتراق را آغاز می‌کنند و مورد آخر وسایلی هستند که با هدف کنترل دمای داخل کوره مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مرحله دوم: قالب

ریخته گری قطعات ماشین آلات بدون استفاده از قالب و الگوهای مختلف تقریبا غیرممکن است. شروع این مرحله با جعبه‌هایی مخصوص تحت عنوان فلاسک آغاز می‌شود که جنسی سفت و سخت دارند و می‌توانند مواد را درون خود حالت دهند؛ الگوها در واقع مدل نهایی فلز هستند که با کمک آن‌ها می‌توان قطعه مورد نظر خودرو را ساخت. در آخر هم از هسته‌ها استفاده می‌شود که در حقیقت موادی نسوز هستند و می‌توانند حفره‌های مورد نیاز را درون قالب ریخته‌گری به‌وجود بیاورند.

مرحله سوم: سیستم ریختن

در این مرحله از ریخته‌گری شروع به اضافه کردن مواد داخل قالب‌ها می‌کنند. این فرآیند به‌کمک حوضچه ریختن، اسپرو، رانر و دروازه‌ها صورت می‌گیرد. اگر می‌خواهید منظور از هریک از موارد گفته شده چیست، به فهرست پایین توجه کنید:

  • حوضچه: یک مخزن در داخل قالب است که فلز مذاب در آن ریخته می‌شود؛
  • اسپرو: یک کانال عمودی است که حوضچه را به حفره قالب وصل می‌کند؛
  • رانر: یک کانال افقی است که فلز مذاب را از اسپرو بین چند دروازه توزیع می‌کند؛
  • دروازه‌ها: کانال‌هایی هستند که جریان فلز مذاب را کنترل می‌کنند.

مرحله چهارم: تجهیزات تخلیه

هنگام ریخته گری قطعات ماشین آلات مرحله چهارم بسیار مهم است. چون در این قدم، اقدام به جداسازی مواد جامد از قالب می‌کنند. در این مرحله حتی از ارتعاشات مکانیکی کمک گرفته می‌شود تا فرآیند تخلیه بدون هیچ ایرادی به پایان برسد.

مرحله پنجم: خنک‌سازی و انجماد

ریخته‌گری نیاز به یک مرحله مجزا برای خنک‌سازی و انجماد دارد. به همین دلیل در این قدم از سیستم‌های مخصوص، مبدل‌های حرارتی و طراحی ریخته‌گری کمک می‌گیرند تا نتیجه کار به شکلی مطلوب تمام شود.

مرحله ششم: تمیز کردن و تکمیل

بدون تمیزکاری نمی‌توان ریخته گری قطعات ماشین آلات را به‌خوبی پایان داد. به همین علت از ابزار تکمیل، شات بلاست ماشین و کوره عملیات حرارتی بهره می‌برند تا سیستم برای کارهایی نظیر بازپخت، خاموش کردن یا تمپر کردن جهت افزایش خواص مکانیکی ریخته‌گری آماده شود.

مرحله هفتم: حمل‌ونقل مواد

آخرین مرحله از فرآیند تولید قطعات ماشین آلات مربوط به حمل‌ونقل مواد می‌شود که برای این منظور از جرثقیل سقفی و چرخ دستی و بالابر استفاده می‌کنند.

ریخته گری بدنه ماشین آلات

ریخته گری بدنه ماشین آلات شامل نحوه ساخت بدنه خودرو می‌شود. برای این منظور از ماشین ریخته گری آلومینیوم کمک می‌گیرند، همچنین بدنه ماشین‌ها باید با ظرافت بالایی تولید شود، به همین دلیل هنگام ساخت آن‌ها از دستگاه‌های ریخته‌گری دقیقی استفاده می‌کنند که نتیجه کار بدون ایراد باشد.

ماشین ریخته گری آلومینیوم که ساخت بدنه خودرو را بر عهده دارد، دارای ویژگی‌های زیادی است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توانیم به کاهش از دست دادن اکسیداسیون، نصب قالب 90درجه، دقت فشار بالا، صرفه‌جویی در انرژی و اسنحکام بالا اشاره کنیم.

طراحی و تولید قطعات ماشین آلات

از ماشین الات ریخته گری پیوسته برای طراحی و تولید قطعات خودرو استفاده می‌کنند. در نظر داشته باشید که در این شیوه به‌صورت مداوم مواد مذاب از انتهای تاندیش به قالب ریخته می‌شوند. این تکنولوژی مستمر برای انواع آلیاژهای آهنی و غیرآهنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته روش‌های دیگری نیز به جز ریخته‌گری وجود دارند که برای طراحی و تولید قطعات کاربرد دارند. در پایین به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • مکانیکی
  • جوشکاری

کیفیت قطعات ماشین آلات صنعتی در کارخانه سهند آذرین

با توجه به اطلاعاتی که در مورد ریخته گری قطعات ماشین آلات کسب کردید، اکنون نوبت به بررسی تولید کننده قطعات ماشین الات می‌رسد. در نظر داشته باشید که کارخانه سهند آذرین به‌عنوان تولید کننده قطعات خودروهای سواری، نزدیک به 35 سال است که این حوزه فعالیت دارد. کیفیت قطعات ساخته شده توسط شرکت ما بسیار بالا است. این را هم بدانید که سهند آذرین با اخذ گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت 2015:ISO 9001 به‌عنوان یکی از برترین کارخانه‌های کشور شناخته می‌شود.

سهند آذرین تولید کننده قطعات ماشین آلات در تبریز

سهند آذرین ریخته‌گری و راه‌اندازی خط تولید را نزدیک به 35 سال است که آغاز کرده و با ساخت قطعات صنایع مختلف از جمله خودروسازی، ماشین آلات کشاورزی، صنایع ریلی، ماشین‌آلات صنعتی، صنعت آب و برق، جرثقیل و سایر صنایع از پیشگامان تولید قطعات فلزی شناخته می‌شود. شرکت ما همچنین با تولید قطعات صنعتی سفارشی می‌تواند بدون هیچ محدودیتی نسبت به ساخت هرگونه قطعه در ابعاد، اندازه، شکل و آلیاژ برای کسب‌وکارهای مختلف اقدام کند.

جمع‌بندی

ریخته گری قطعات ماشین آلات شامل اجرای چند مرحله می‌شود که طی آن انواع قطعه‌های مورد نیاز خودروها داخل کوره ذوب می‌شوند؛ در قالب شکل می‌گیرند؛ سرد می‌شوند و برای استفاده شدن در صنعت خودروسازی ارسال می‌شوند.

کاتالوگ سهند آذرین

جهت دریافت فایل قطعات تولیدی سهند آذرین بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

4.6/5 :10 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات و اخبار

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.