شهریور 14, 1403

ریخته گری بدنه موتور

 بدنه موتور یعنی جایی که در آن احتراق صورت می‌گیرد و در واقع از آن با نام محفظه موتور نیز یاد می‌شود. ریخته‌گری آن فرایند پیچیده‌ای خواهد داشت و باید با دقت بسیار زیادی انجام شود. برای ساخت این محفظه می‌توان از آلیاژ‌های مختلفی استفاده کرد. در این مقاله قصد داریم به‌صورت کامل درباره ریخته گری بدنه موتور صحبت کنیم.
ریخته گری بدنه موتور
فهرست محتوا

سهند آذرین: ارائه دهنده خدمات ریخته‌ گری بدنه موتور


جهت دریافت مشاوره تماس بگیرید.

 

چدن، آلومینیوم و حتی منیزیم از آلیاژ‌هایی هستند که می‌توانند در ساخت قطعات بدنه موتور مورد استفاده قرار بگیرند. اگر می‌خواهید که درباره بدنه موتور و نحوه ریخته‌گری آن اطلاعات بیشتری به‌دست بیاورید و با نکات جالبی درباره این موضوع برخورد کنید، تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

ریخته گری بدنه موتور چگونه انجام می‌شود؟

مخلوط هوا و سوخت در محفظه‌ای به‌نام محفظه احتراق انرژی گرمایی مورد نیاز را از خود آزاد می‌کنند. فشار زیادی که در این محفظه ایجاد می‌شود سبب آن خواهد شد که پیستون‌ها به‌حرکت دربیایند و انرژی مورد نیاز برای حرکت خودرو تامین شود. آن‌ها انواع مختلفی دارند و وظایف مختلفی هم برعهده آن‌ها است.

وقتی از ریخته گری بدنه موتور سواری صحبت می‌کنیم می‌خواهیم بدانیم که چطور ساخته می‌شود و برای ساختش از چه فرایند‌هایی کمک گرفته خواهد شد. وظایف مهمی که بر دوش چنین محفظه‌ای قرار دارد سبب می‌شود که تولیدکنندگان آن نسبت به کیفیتش بیشترین توجه را داشته باشند.

در ساخت موتور از چه متریال و فرایندی استفاده می‌شود؟

وقتی که درباره موتور صحبت می‌کنیم مشخصا درباره یک کل حرف می‌زنیم و همین هم ممکن است افرادی که چندان آشنا به موتور نیستند به این اشتباه بیفتند که اجزای مختلف موتور یک متریال دارند یا به یک شیوه یکسان ساخته می‌شوند. درصورتی‌ که موتور اجزای مختلفی دارد و هرکدام از این اجزا فرایند و متریال ساخت مختص به خود را دارند.

برای مثال، شاتون‌های برای ساخته‌شدن اصلا نیاز به ریخته‌گری ندارند و با روش فورجینگ ساخته می‌شوند. در مثالی دیگر برای یاتاق موتور از فولاد برنز و فلز سفید استفاده خواهد شد. ما برای ساخت بدنه موتور یا همان محفظه سیلندر به ریخته‌گری نیاز داریم از وانادیوم، مولیبدنوم، آلیاژ چدن با کروم نیز در متریال کمک خواهیم گرفت.

انواع ریخته گری بدنه موتور

شاید اگر بخواهیم حالا انواع روش‌های ریخته‌گری را به شما توضیح دهیم، یک مقاله مستقل برای این کار نیاز داشته باشیم چون این روش‌ها بسیار گسترده و پیچیده هستند و هرکدام به‌تنهایی حتی می‌توانند موضوع یک مقاله باشند. اما می‌توانیم در این بخش اشاره مقدماتی کاملی به آن داشته باشیم و انواع مختلف آن را تاجایی‌که لازم باشد برای شما توضیح دهیم. در دسته اول ما با روش‌های خاص ریخته گری بدنه موتور مواجه هستیم.

شیوه‌های پیوسته، دقیق، گریز از مرکز، در خلا، در گچ، تبخیرشونده، دوغابی و با هم‌زن از روش‌هایی هستند که در این دسته قرار می‌گیرند. در دسته بعدی ما با شیوه‌های سنتی ریخته‌گری طرف هستیم که شامل ماسه تر، ماسه خشک، شیوه خودکار، قالب دائم و یک‌بارمصرف، دایکست تحت فشار و دایکست گرانشی می‌شوند. در ریخته‌گری ماسه شیمیایی نیز ما روش‌های مختلفی را در اختیار داریم که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • ریخته‌گری برنز
  • ریخته‌گری برنج
  • ریخته‌گری چدن
  • ریخته‌گری دقیق
  • ریخته‌گری ماسه‌ای
  • ریخته‌گری پوسته‌ای
  • ریخته‌گری آلومینیوم
  • ریخته‌گری بدون پخت
  • ریخته‌گری سدیم‌سیلیکات

ریخته‌گری با هر شیوه‌ای شامل مراحل مختلفی خواهد بود که باید هرکدام از این مراحل با دقت بالایی انجام شوند. البته این‌که برای موتورهای مختلف ریخته‌گری چگونه انجام خواهد شد و چه مراحلی خواهد داشت را ما در بخش‌های بعدی مقاله به‌دقت بررسی خواهیم کرد.

ریخته گری بدنه موتور سواری

ساخت محفظه میل‌لنگ با ماده مذاب شروع خواهد شد. آلومینیوم در 700درجه سلسیوس به مایع تبدیل می‌شود و بعد در دستگاه قالب‌گیری ریخته خواهد شد تا ماده داغ نگه داشته شود. در این مرحله ناخالصی‌ها از مایع مذاب گرفته خواهد شد و عامل انسانی معمولا مامور انجام چنین کاری خواهد بود.

سپس آلومینیوم مذاب در قالب ریخته خواهد شد. در ریخته گری بدنه موتور سواری می‌توان از تکنولوژی‌هایی کمک گرفت که باید می‌شود این محفظه سبک‌تر باشد. برای سبک‌ترکردن این محفظه‌ها می‌توان از منیزم نیز در ساخت آن‌ها استفاده کرد.

البته این فلز نقاط ضعف جدی دارد. ضعیف‌تربودن و زنگ‌زدن در تماس با آب از نقاط ضعف جدی آن است. شرکت‌های پیشرفته خودروسازی در جهان برای حل چنین مشکلی قسمت‌هایی که نیاز به مقاومت زیادی دارند و همچنین برای خنک‌کردن در تماس با آب هستند را از آلومینیوم می‌سازند و دیگر قسمت‌ها را از منیزیم خواهند ساخت.

با این روش آن‌ها محفظه‌ای در اختیار دارند که 24درصد سبک‌تر از نسخه‌های قبلی تمام آلومینیومی خواهد بود. منیزیم مایع زمانی که در مجاورت با اکسیژن قرار می‌گیرد شعله‌ور خواهد شد و همین هم باعث می‌شود که کار سازندگان برای تولید چنین محفظه سبکی سخت باشد. آن‌ها مجبور هستند برای حل این مشکل از محفظه‌هایی کمک بگیرند که هوا به داخل آن‌ها وارد نمی‌شود و منیزیم مایع را شعله‌ور نمی‌کند.

ریخته گری بدنه موتور تریلی

در ریخته گری بدنه موتور تریلی ما با ابعاد و اندازه‌های بزرگ‌تری روبه‌رو هستیم. با فرایند ریخته‌گری شن و ماسه کار شروع خواهد شد. ما به این دلیل برای ساخته بدنه موتور از روش ریخته‌گری استفاده می‌کنیم، چون باید این قسمت یک‌دست باشد و اگر اجزای آن مستقل از هم ساخته شوند و سپس در کنار یکدیگر قرار بگیرند، کارایی کافی وجود نخواهد داشت.

چدن زمانی مهم‌ترین آلیاژ برای ساخت چنین محفظه‌هایی بود و هنوز هم ممکن است در موارد محدودی مورد استفاده قرار بگیرد اما امروز آلیاژ‌های سبک‌تری مثل آلومینیوم جایگزین آن شده‌اند.

سهند آذرین ارائه دهنده خدمات ریخته گری بدنه موتور

به این موضوع اشاره کردیم که در ریخته گری بدنه موتور باید دقت زیادی به‌خرج داد. این کار باید به‌دست تیم و مجموعه‌ای متخصص انجام شود که در آن سابقه زیادی دارد و می‌تواند به‌خوبی از پس چنین کار دشواری بربیاید. برای تولید چنین قطعاتی به خطوط پیشرفته و توانمندی‌های خاصی نیاز داریم. سهند آذرین را باید به‌واسطه توانایی‌ها و سابقه‌ای در یک زمینه یک تولید کننده بدنه موتور جدی در ایران بدانیم.

مجموعه ما دارای پتانسیل ساخت قطعات سفارشی بوده و می‌تواند در صنایع مختلفی قطعاتی که شما به آن نیاز دارید را تولید کند. فعالیت‌های مجموعه ما برای ریخته‌گری تنها شامل بدنه موتور نمی‌شود و انواع قطعات خودروهای سواری را شامل می‌شود. شرکت صنایع ریخته گری سهند آذرین در سال 1380 تاسیس شد و توانست با اخذ استانداردهای جهانی اعتماد مشتریان بازارهای مختلف را جلب و حضور خود را تثبیت کند.

جمع‌بندی

ریخته گری بدنه موتور یکی از مهم‌ترین فرایندها در تولید موتور است و باید آن را جدی گرفت. موتور دارای اجزای مختلفی بوده که محفظه موتور نیز یکی از مهم‌ترین اجزای آن محسوب می‌شود. محفظه موتور به‌دلیل اینکه محل احتراق موتور بوده نمی‌تواند از چند جز تشکیل شود و باید به‌صورت یکپارچه تولید شود.

به همین دلیل هم از روش ریخته‌گری برای آن استفاده خواهد شد چون می‌تواند به بهترین شکل ممکن این یکپارگی را میسر کند. زمانی استفاده از آلیاژ چدن برای محفظه موتور بسیار مرسوم بود اما امروزی از آلیاژ‌های سبک‌تری مثل آلومینیوم استفاده می‌شود.

حتی شرکت‌های پیشرفته خودروسازی در جهان با استفاده از آلیاژ منیزیم و با تاکید بر سبکی آن توانسته‌اند محفظه موتور سبک‌تری بسازند و آن را با آلومینیوم ترکیب کنند. با تمام این‌ها هنوز هم در بسیاری از موارد از وانادیوم، مولیبدنوم، آلیاژ چدن با کروم برای تولید این محفظه‌ها استفاده خواهد شد. از شما ممنونیم که تا انتهای این مطلب همراه ما بودید. امیدواریم از این مطالب بیشترین استفاده را کرده باشید.

4.5/5 :8 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات و اخبار

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.