مقالات

مقالات

چگونگی و فواید ریخته گری چدن

چگونگی و فواید ریخته گری چدن

چدن گروهی از آلیاژهای آهن و کربن با میزان کربن بیش از 2٪ است که با ذوب مجدد آهن در کوره گلدان تا زمانی که آن را نقدینگی کند ساخته می­شود. آهن مذاب برای تولید محصولات چدن با ابعاد مورد نیاز در قالب ریخته می­شود. بر اساس کاربرد چدن ، عناصر آلیاژی اضافه شده به کوره متفاوت است. عناصر آلیاژی اضافه شده معمولاً کربن و سیلیکون هستند. عناصر آلیاژی دیگر اضافه شده عبارتند از: کروم ، مولیبدن ، مس ، تیتانیوم ، وانادیوم و غیره

سودمندی آن از دمای ذوب نسبتاً کم آن ناشی می­شود. اجزای سازنده آلیاژ در هنگام شکستگی روی رنگ آن تأثیر می­گذارد: چدن سفید دارای ناخالصی های کاربید است که به آن اجازه می­دهد تا ترک ها به طور مستقیم از آن عبور کنند، چدن خاکستری دارای پوسته های گرافیتی است که یک ترک عبور می­کند و ترک های جدید بی شماری را با شکستن مواد ایجاد می­کند و چدن انعطاف پذیر دارای کروی است. “گره های گرافیتی” که جلوی پیشرفت بیشتر ترک را می­گیرند. چدن تمایل به شکننده بودن دارد ، بجز آیرونهای چکش قابل انعطاف. آهن آلات ریخته گری با داشتن نقطه ذوب نسبتاً کم ، روان بودن خوب، ماشینکاری عالی ، مقاومت در برابر تغییر شکل و مقاومت در برابر سایش ، به یک ماده مهندسی با طیف گسترده ای از کاربردها تبدیل شده و در لوله ها ، ماشین ها و قطعات صنعت خودرو مانند استوانه استفاده می شود. در بلوک سیلندر و جعبه دنده. در برابر صدمات در اثر اکسیداسیون مقاوم است.

چگونگی ریخته گری قطعات چدنی

شاید جالب باشد که بدانیم که به ندرت پیش می­آید که امروزه آهن به شکل اولیه خود باشد و ترکیبی از آهن و عناصر دیگر است. ریخته گری قطعات کار خود را با چدن خام شروع کرده به این صورت که دوباره ذوب می شود و با مقداری آهن و بعضی اوقات با فولاد ترکیب می شود . وقتی آهن ذوب شد در قالب ریخته می­شود و سپس شکل می­گیرد ریختن مواد ذوب شده در قالب می تواند با فشار کم یا در خلا و چگالی باشد. برای قالب های ظریف ریختن مواد ذوب شده باید با حساسیت زیادی انجام گیرد. وقتی ریخته گری شد می تواند شکل بگیرد که اگر به درستی انجام نشود باید دوباره به عنوان فلز خام مراحل ریخته گری را روی آن انجام دهند .

فواید ریخته گری

ریخته گری قطعات فولادی و چدنی در مقایسه با سایر قالب گیری ها و آهنگری ها از تنوع زیادی برخوردار است و دارای روش های متنوعی است که بسته به نوع نیاز ما روش ریخته گری مشخص می شود همچنین یکی دیگر از فواید آن این است که می توان قطعات مورد نظر را به هر شکلی که بخواهیم دربیاوریم و محدودیتی برای آن نداریم.

 

امتیاز شما به محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.