اردیبهشت 24, 1403

ریخته گری لغزشی

روش‌های گوناگونی برای ریخته گری وجود دارد؛ ریخته گری لغزشی یکی از کاربردی‌ترین این روش‌ها بوده و برای شکل ‌دهی اجسام و وسایل سرامیکی استفاده می‌شود. در واقع در این روش دوغاب سرامیک درون قالب ریخته شده و پس‌از پر کردن آن، ریز جزئیات و بخش‌های مختلف قطعه شکل می‌گیرد.
ریخته گری لغزشی

فهرست محتوا

سهند آذرین: ارائه دهنده خدمات ریخته‌ گری لغزشی


جهت دریافت مشاوره تماس بگیرید.

 

ریخته گری لغزشی

در پاسخ به این سوال که ریخته گری به روش لغزشی چیست باید گفت که این روش عالی و کاربردی، برای شکل ‌دهی سرامیک استفاده شده و برای این کار نیز از قالب مخصوص و دوغاب سرامیک استفاده می‌کنند. دلایل مختلفی وجود دارند که باعث محبوبیت و کاربردی شدن این نوع ریخته گری شده‌اند.

از مهم‌ترین این دلایل باید به ساده ‌بودن آن، تطبیق ‌پذیری عالی، قابلیت تولید انواع قطعات پیچیده، ابعاد دقیق و استفاده به‌شکل گسترده اشاره کرد. این روش برای اولین‌بار در قرن 18 میلادی با بهره‌گیری از قالب‌های گچی ابداع شد. پس‌از گذشت زمان، قالب‌های پیشرفته‌تر و دوغاب باکیفیت‌تر در آن استفاده می‌شود.

انواع ریخته گری لغزشی

بسیاری از افراد بر این باورند که روش‌های محدودی برای پیاده‌سازی ریخته گری به روش لغزشی وجود دارد؛ اما باید گفت که این روش دارای انواع مختلفی بوده و به‌اشکال گوناگونی آن را انجام می‌دهند. مهم‌ترین روش‌هایی که برای این نوع ریخته گری وجود دارند عبارت‌اند از:

  • ریخته گری تو خالی: در این روش لایه‌ای از دوغاب سرامیک به قالب چسبیده و حالت تو خالی دارد.
  • ریخته گری تو پر: در روش ریخته گری تو پر لغزشی، پس‌از ریختن دوغاب جسم به‌صورت کامل سخت شده و حالتی تو پر خواهد داشت.

روش‌های ریخته گری لغزشی

علاوه‌بر مواردی که در قسمت بالا بررسی کردیم، انجام ریخته گری به‌صورت لغزشی به روش‌های دیگری نیز امکان‌پذیر است. در واقع این روش‌ها نسبت به پاشش دوغاب متفاوت بوده و شامل موارد مختلفی هستند. روش‌هایی که برای این کار وجود دارند عبارت‌اند از:

  • در روش اول دوغاب با عبور از میان یک صفحه دوار که سرعت بالایی نیز دارد، در فضای خشک پاشیده می‌شود.
  • در روش دوم، پاشیده شدن دوغاب پس‌از عبور از یک شیپور انجام شده و حرارت آن نیز با بهره‌گیری از نفت و گاز تأمین می‌شود.

مراحل ریخته گری لغزشی

برای اینکه بتوانید دقیق‌تر با نحوه انجام ریخته گری به روش لغزشی و گرفتن بهترین نتیجه از آن آشنا شوید، باید مراحلی که برای این کار وجود دارند را بلد باشید. مراحل ریخته گری در روش لغزشی یا همان دوغابی شامل موارد زیر هستند:

  • آماده‌سازی دوغاب با استفاده از پودر سرامیک، آب و افزودنی‌ها
  • ساخت قالب با استفاده از گچ، پلاستیک یا فلز که داخل آن سطحی صاف و عاری از هر گونه نقص است
  • پر کردن قالب‌ها
  • تشکیل ماده مورد نظر درون قالب
  • خشک‌ کردن دوغاب جهت جلوگیری از ترک یا تاب برداشتن
  • پخت نهایی سرامیک

ویژگی ریخته گری لغزشی

موضوع مهمی که بیشتر شما را با ریخته گری به روش لغزشی آشنا می‌کند، ویژگی‌هایی هستند که در این روش وجود دارند. باید گفت که به‌دلیل وجود ویژگی‌های فراوان این روش محبوبیت بالایی پیدا کرده است. مهم‌ترین این ویژگی‌ها به شرح زیر هستند:

تطبیق‌پذیری عالی

یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌هایی که دررابطه‌با ریخته گری لغزشی وجود دارد این است که چنین روشی تطبیق‌ پذیری بالایی دارد. مشکل و چالشی که در اکثر روش‌های ریخته گری وجود دارد این است که شما نمی‌توانید طیف گسترده‌ای از وسایل را تولید کنید.

اما در ریخته گری روش لغزشی یا دوغابی این مشکل برطرف شده و کاربردهای آن بسیار افزایش‌ یافته‌اند. در واقع در این راهکار قادر هستید انواع وسایل و لوازم را در ابعاد و اندازه‌های گوناگون تولید کرده و محدودیتی را نداشته باشید.

روشی اقتصادی

اگر با دیگر روش‌های ریخته گری آشنایی داشته باشید می‌دانید که هزینه بیشتر آن‌ها زیاد بوده و نیازمند دستگاه‌های بزرگ و با ارزش هستند. چنین موضوعی صرفه اقتصادی را کم می‌کند و موجب کاهش سود دهی می‌شود.

درصورتی‌که به‌جای روش‌های دشوار سراغ ریخته گری به روش لغزشی بیایید، قطعا نیازمند پرداخت میزان هزینه کمی خواهید بود. این روش فوق‌العاده هزینه کمی در تعداد انبوه داشته و قطعا صرفه اقتصادی خواهد داشت. این موضوع برای تولیدی‌های بزرگ که به‌دنبال هزینه پایین هستند مناسب است.

مشخصات ریخته گری لغزشی

Slip Casting یا همان ریخته گری به روش لغزشی دارای مشخصات و ویژگی‌های جذابی است. این روش عالی با بهره‌گیری از قالب‌های گچی انجام شده و وسایل تولید شده در آن تخلخل بسیار کمی دارند. گچ‌های استفاده شده در قالب‌های این روش از نوع پاریس بوده و دانه‌های ریزی دارند.

نکته مهمی که دررابطه ‌با این روش وجود دارد این است که هر قطعه برای ساخته ‌شدن نیازمند 24 ساعت وقت خواهد بود. چنین امری نیز باعث شده تا قطعاتی که با این روش ساخته می‌شوند، هزینه بیشتری نسبت به محصولات معمولی داشته باشند.

چگونگی انجام ریخته گری لغزشی

موارد بسیار زیادی وجود دارند که باید دررابطه ‌با ریخته گری به روش لغزشی بررسی کنید؛ یکی از مهم‌ترین آن‌ها چگونگی انجام این راهکار است. نکته‌ای که دراین‌رابطه وجود دارد این است که موارد زیادی همچون فشار قالب، درجه حرارت و دمای دوغاب، میزان تخلخل گچ و چگالی دوغاب در کیفیت این وسایل تأثیر دارند.

نحوه انجام این کار بسیار ساده است. ابتدا باید قالب‌های گچی که از جنس گچ پاریس هستند ساخته شده و به تولیدی ارسال شوند. سپس طرفین قالب کنار یکدیگر قرار گرفته و پس‌از محکم ‌شدن، دوغاب درون آن‌ها ریخته می‌شود. پس‌از پخته ‌شدن دوغاب، قالب باز شده و قطعه خارج می‌شود.

جمع‌بندی

یکی از روش‌های ساده و کم ‌هزینه‌ای که برای تولید قطعات سرامیکی وجود دارد، ریخته گری لغزشی است. این روش را با نام ریخته گری دوغابی نیز شناخته و نکات بسیار زیادی دررابطه‌با آن وجود دارند. Slip Casting به روش‌های مختلفی مانند تو پر و تو خالی انجام شده و این موضوع بسته به نوع محصول دارد.

نکات بسیار زیادی را باید برای انجام این روش بدانید؛ از دمای مناسب دوغاب گرفته تا کیفیت بالای قالب‌های گچی. در این مطلب نکاتی که برای این روش وجود داشت را بررسی کردیم. می‌توانید برای دریافت انواع خدمات ریخته گری و خرید قطعات ریخته گری شده صنعتی و ماشینی، به شرکت سهند آذرین مراجعه کنید.

4.3/5 :18 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات و اخبار

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.